Postanowiłem, zanim dokończę minitrylogie o czyszczeniu
łańcucha ;), zamieścić krótki wpis prezentujący pewne narzędzie rowerowe.
Docelowo zamierzam opisać większość przyrządów i narzędzi, które są potrzebne
do rozkręcenia, skręcenia i wyregulowania naszej maszyny. Opisywać zamierzam za
równo te oczywiste i banalne jak i te trochę bardziej egzotyczne.
Do tej drugiej kategorii zdecydowanie można zaliczyć tzw.
bacik. Jak widać na poniższym zdjęciu jest to kawałek płaskownika z dwoma
kawałkami zwykłego łańcucha. Wygląda bardzo niepozornie i bynajmniej nie służy
do tego do czego zazwyczaj służą baty (znaczy się kto co tam lubi oczywiście ;)
). Bacik jest przyrządem który pozwala nam zdjąć kasetę. Ujmując rzecz
dokładniej służy do kontrowania całego mechanizmu i tym samym umożliwia
odkręcenie nakrętki przy użyciu klucza wielowpustowego. Co ciekawe używamy go
tylko do odkręcania, ponieważ podczas przykręcania cały mechanizm blokuje się
nam elegancko w sposób samoistny. Bacik kosztuje ok. 20zł ale możemy zrobić go
sami ze starego łańcucha i jakiegoś płaskownika jeśli tylko dysponujemy pewnymi zdolnościami
manualnymi (poza tym przyda się wiertarka, wiertło do metalu, szlifierka lub piłka i pilnik do metalu oraz skuwacz łańcucha i podstawowe narzędzie garażowe czyli młotek).
Czy bacik jest narzędziem niezbędnym? Dla początkującego
rowerzysty, który właśnie kupił swój pierwszy nowy rower - nie. Dla każdego kto
chcę mieć wolną rękę podczas modernizacji napędu czy serwisowania piast jest
koniecznością.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz